• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • wĹ‚Ä…cz wiÄ™kszÄ… interlinie+
  • Kontrast:
  • wĹ‚acz kontrast
  • wyĹ‚acz kontrast
  • Informacje:
  • jezyk migowy
  • invalid
  • Mapa strony:
  • mapa strony

SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI CZTEROLETNICH

Data: 25.02.2014 r.

Uczestnicy: Dzieci czteroletnie z grupy „Króliczki” z Przedszkola nr 12 w Koninie

Treści podstawy programowej: Wychowanie zdrowotne  i  kształtowanie sprawności fizycznej dzieci

Treści programowe: Nazywanie różnego rodzaju sportów uprawianych przez dzieci  i dorosłych w dalekich zakątkach świata

Temat kompleksowy: Japonia – kraj kwitnącej wiśni

Temat zajęcia: Poznanie i naśladowanie sportów narodowych charakterystycznych dla Japonii

Cel ogólny:  Zachęcanie wychowanków do podejmowania aktywności fizycznej

Cele operacyjne:
dziecko:

  • Poznaje rodzaje sportów uprawianych w Japonii: kendo, karate, sumo
  • Bawi się w zabawy naśladowcze
  • Wykorzystuje rekwizyty
  • Ogląda i przymierza kimono
  • Zna i przestrzega zasad walki w poszczególnych dyscyplinach
  • Zachowuje szczególną ostrożność podczas naśladowania walk

Metody: słowna, oglądowa, czynna (zadania stawiane do wykonania )

Formy pracy: indywidualna, grupowa i zbiorowa ( praca z całą grupą )

Środki dydaktyczne: historyjka obrazkowa, miecze z gazety dla każdego dziecka, ilustracje ( zawodnicy  sumo, kendo i karate ), magnetofon, muzyka z płyt CD, filmy z fragmentami walk, kolorowa taśma samoprzylepna

Przebieg zajęcia:

  1. Powitanie dzieci po japońsku:  ukłonem i słowem „konichiwa”
  2. Zabawa na powitanie „Japoński ukłon”
    Dzieci poruszają się w rytm muzyki po całej Sali. Na przerwę wykonują „japoński ukłon” w stronę stojącego najbliżej kolegi ( koleżanki ). Zabawę powtarzamy kilkakrotnie tak, by wszystkie dzieci przywitały się ze sobą.
  3. Słuchanie opowiadania nauczycielki w oparciu o historyjkę obrazkową pt. „W japońskiej szkole”


  4. Przypomnienie dzieciom sztuki walki KARATE poznanej podczas tygodnia chińskiego:
    Czy pamiętacie na czym polega walka karate? Podczas niej zawodnicy  dotykają się rękoma i nogami. Przypominam, że to dość niebezpieczny sport i należy go uprawiać wyłącznie pod opieką dorosłego instruktora. Obejrzyjmy dla przypomnienia fragment walki na filmie ( pokaz filmu ).
    Stańcie teraz w parach naprzeciwko siebie i z wielką ostrożnością spróbujcie naśladować zawodników
    Zabawa dzieci:



  5. Przybliżenie dzieciom sztuki walki KENDO
    Poznamy dzisiaj tradycyjną japońską sztukę walki – kendo. Obejrzyjcie fragment filmu…..
    Zwróćcie uwagę na to, że w kendo zawodnicy nie dotykają się ani rękoma, ani nogami. Tu zderzają się tylko  bambusowe miecze. Popatrzcie na specyficzny strój z szerokimi nogawkami i rękawami, które muszą być luźne aby nie krępować ruchów zawodników, którzy poruszają się w ataku bardzo szybko. Czy wiecie po co jest maska? Oczywiście dla ochrony twarzy przed uderzeniem.
    Dziś spróbujemy powalczyć w kendo,  ale miecze, dla bezpieczeństwa  zrobiłam dla was z gazety ( nauczycielka rozdaje dzieciom miecze ).
    Zabawa dzieci:

  6. Przybliżenie dzieciom sztuki walki SUMO
    Poznamy dzisiaj również drugą tradycyjną japońską sztukę walki – sumo. Obejrzyjcie fragment filmu….. Ta sztuka walki polega na wypchnięciu zawodnika z maty w kształcie koła, dlatego zawodnicy sumo muszą być bardzo silni. Przez to jedzą dużo i są tacy grubi. Jak widzicie nie mają żadnych strojów, tylko przepaski na biodrach, aby nie ciągnąć się za nie . To bardzo trudna walka. Czy chcecie spróbować walki sumo?
    Nauczycielka na środku sali, za pomocą kolorowej taśmy samoprzylepnej, wyznacza koło – matę do walki.
    Zaproszenie dzieci do zabawy w parach i dopingowania walczących. Nauczycielka jest sędzią i ogłasza w każdej parze zwycięzcę.



  7. Podsumowanie zajęcia. Odpowiedzi dzieci na pytania:
    • Jakie sztuki walki dzisiaj poznaliśmy: kendo i sumo
    • Na czym polega walka kendo? ( walka na miecze )
    • Jak walczą zawodnicy sumo? ( wypychają się z maty )
    • Jaką sztukę walki pochodzącą z Chin dzisiaj sobie przypomnieliśmy? ( karate )
    • Czym walczą karatecy? ( rękoma i nogami )
    • Która z tych walk najbardziej się wam podobała?
    • Czy chcielibyście uprawiać którąś z nich?
  8. Podziękowanie dzieciom za udział w zabawie i pochwalenie ich za zachowanie bezpieczeństwa.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzony metodą A. i M. Kniessów

Data: 17.03.2014 r.

Uczestnicy: Dzieci pięcioletnich z grupy „Kłapouszki” z Przedszkola nr 12 w Koninie

Treści podstawy programowej: Wychowanie zdrowotne  i  kształtowanie sprawności fizycznej dzieci

Cele:

  • kształtowanie sprawności ruchowej poprzez muzykę, ruch i zastosowanie różnych przyborów
  • ćwiczenie koordynacji słuchowo – ruchowej.

Metody pracy: słowna – wyjaśnienia nauczycielki, czynna – zadań stawianych dzieciom do wykonania

Forma pracy: z całą grupą

Przybory: gazety, nagrania piosenek o tematyce wiosennej, janczary, bębenki, plastikowe klocki, gumowa zabawka

Przebieg:

  1. Czynności organizacyjno – porządkowe
    • zbiórka dzieci w kole i powitanie,
    • przedstawienie celu zajęć.
  2. Zabawa „Przylatujące ptaszki”
    Dzieci trzymają w dłoniach gazetę. W czasie trwania piosenki „Kaszka marcowa” swobodnie tańczą po dywanie, wykonując ruchy naśladujące fruwanie. Na przerwę w muzyce chowają się do „gniazdek” - wyznaczone miejsce w sali.



  3. Zabawa „Prowadzę kolegę”
    Dzieci dobierają się w pary. W rękach trzymają napiętą gazetę. Jedno dziecko ma zamknięte oczy, drugie prowadzi partnera delikatnie podczas trwania utworu „Wiosna” Vivaldiego. Na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się i następuje zmiana ról.



  4. Zabawa „Szukaj instrumentu”
    Dzieci w parach posiadają takie same instrumenty. Przy piosence „Marzec czarodziej” swobodnie tańczą po sali. Na przerwę w muzyce grają na instrumentach i szukają w sali kolegi z takim samym instrumentem.



  5. Zabawa „Wiosenny deszczyk”
    Dzieci siedzą w kole, w siadzie klęcznym. Przed każdym z nich leży gazeta. Dzieci w różny sposób (poprzez szuranie, gniecenie, darcie, stukanie) naśladują padający deszczyk, ulewę, burzę.



  6. Zabawa „Bociany”
    Dzieci w siadzie skrzyżnym, ręce maja splecione na klatce piersiowej. Słysząc dźwięk janczarów, wstają i naśladują sposób poruszanie się bocianów – chodzą i biegają wysoko unosząc kolana. Podczas przerwy w muzyce nieruchomieją.



  7. Zabawa „Pociąg”
    Pierwsze dziecko jest „lokomotywą”, reszta wagonikami. Przy piosence „Wiosna w błękitnej sukience”, biegnąc, pokazuje różne ruchy, wagoniki je naśladują. Na przerwę w muzyce następuje zmiana „lokomotywy”.
  8. Zabawa „Co słyszysz?”
    Dzieci podzielone na dwie grupy, siedzą naprzeciwko siebie. Każde dziecko z pierwszej grupy trzyma w ręce inny przedmiot: gazetę, janczary, bębenek, plastikowe klocki, gumową zabawkę. Dzieci z drugiej grupy obserwują przedmioty a następnie siadają tyłem i zgadują, który przedmiot wydał dźwięk. Potem następuje zmiana ról.



  9. Ćwiczenie uspokajające
    Marsz w różnych kierunkach, naprzemiennie na palcach, piętach i całych stopach.

Nasze Grupy

Kangurki

Króliczki

Kubusie

Maleństwa

Tygryski

Przekierowanie na stronÄ™ Facebook

Przekierowanie na stronÄ™ Instagram