• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%
Ustawienia
Wyszukiwarka

Przedszkole nr 12
"Kubuś Puchatek"
w Koninie

Godło Polski Biuletyn informacji publicznej BIP - kliknięcie spowoduje otwarcie nowego okna

ZAJECIE Z DOMINACJĄ AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ

Grupa: dzieci 5 i 6 -letnie

Temat zajęcia: Zabawy prozdrowotne pod hasłem „Owocowy blues”- wzbudzanie w dzieciach świadomości zdrowego stylu życia.

Cele operacyjne:

  • dziecko rozumie potrzebę zdrowego odżywiania się, konieczności spożywania owoców i warzyw,
  • chętnie bierze udział w zabawach ruchowych z elementem współzawodnictwa,
  • wie, że ruch sprzyja zdrowiu,
  • współpracuje z grupą
  • bierze czynny udział w przygotowaniu sałatki owocowej

Metody: czynne, słowne, oglądowe; twórcze i aktywizujące.

Przybory i pomoce dydaktyczne: puzzle z owocami po trzy komplety dla każdej grupy;ilustracja piramidy zdrowia, plansze z napisem: „zdrowe” „niezdrowe” oraz obrazki z odpowiednimi produktami;tablice magnetyczne;owoce kiwi, jabłka, mandarynki, chorągiewki lub pachołki, papierowe talerze, plastikowe noże, ściereczki kuchenne tyle ile dzieci w konkurencji,ręczniki papierowe, magnetofon i płyta z piosenką.

PRZEBIEG

  1. Pogadanka  z dziećmi na temat zdrowego odżywiania w oparciu o planszę z piramidą zdrowia.
    Dzieci wypowiadają się  na temat zdrowego odżywiania. Słuchają  wypowiedzi  kolegów i wyjaśnień nauczyciela. Wymieniają nazwy zdrowych produktów i tych,
    które nie sprzyjają zdrowiu dopasowując do plansz z napisem :zdrowe; niezdrowe, odpowiednie obrazki.

  2. Słuchanie piosenki pt. „Owocowy blues”.
     
    Na zmartwienia i na żale
    dżem ci zrobi doskonale,
    bowiem w dżemie
    siła drzemie.
    Owocowy blues!
    Ref.: Blues, blues, blues owocowy,
      taniec pyszny to i zdrowy,
      słodki jak jabłkowy mus!
      Owocowy blues!
     
    Na zgryzoty i kłopoty
    bardzo dobre są kompoty
    czy śliwkowe, czy gruszkowe
    każdy o tym wie!
      Ref.: Blues, ………
     
    Chcesz być silny tak jak smok,
    owocowy tankuj sok!
    Malinowy, porzeczkowy,
    każdy dobry jest!
    Ref.: Blues, ……….
  3. Owocowo-warzywne puzzle.
    Dzieci podzielone na dwa zespoły. Każdy zespół losuje trzy koperty z puzzlami.
    Następnie, kolejno każdy zawodnik z każdej grupy  układa jeden element puzzli
    tak, aby powstała całość. Po ułożeniu  obrazków dzieci nazywają owoce
    i warzywa wypowiadając się o ich zdrowotnych właściwościach.

  4. Krótka rozmowa z dziećmi nawiązująca do aktywności ruchowej  wpływającej
    na zdrowie i prawidłowy rozwój.
  5. Zabawa ruchowa z elementem biegu i równowagi „ Owocowa sztafeta”.
    Dzieci w dwóch rzędach. Dla  każdego rzędu  przygotowana tacka i owoce kiwi.
    Dzieci mają za zadanie przekazywać sobie owoc w formie sztafety:meta -
    zawodnik -meta.
    Zawodnik po minięciu kolegi lub przekazaniu owocu ustawia się na koniec swojego
    rzędu. Owoce ze sztafety przekazane są na wcześniej przygotowany stolik
    „ kulinarny” wyposażony w noże plastikowe, deski do krojenia, salaterkę,
    papierowe ręczniki, fartuszki. Dzieci ze sztafety po umyciu rąk razem z panią
    woźną przygotowują owoce kiwi na sałatkę.



  6. Zabawa ruchowa –zręcznościowa „ Zwinny kelner”. Dzieci mają za zadanie
    przejść po wyznaczonej trasie z przeszkodami, /np. slalom miedzy chorągiewkami,
    pachołkami/ trzymając talerz papierowy na dłoni z bananem ,mandarynką lub
    innym owocem i przewieszoną przez ramię ściereczką kuchenną.
    Po ukończonym  biegu, dwóch ostatnich „kelnerów” zanosi talerze z owocami do
    stolika kuchennego. Dzieci z tej grupy idą umyć ręce, a następnie dołączają do
    zespołu i kontynuują przygotowywanie sałatki.

ZAKOŃCZENIE

  1. Swobodny pląs przy piosence „Owocowy blues”.
  2. Degustacja przygotowanej sałatki.

Scenariusz ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem jogi dla dzieci

Data: 23.01.2013r

Uczestnicy: Dzieci pięcioletnie z grupy „Kłapouszki”

Cele operacyjne: dziecko:

  • poda propozycję rozwiązania problemu „Co to jest aktywność ruchowa?”
  • doskonali równowagę i koncentrację,
  • wzmacnia i uelastycznia mięśnie grzbietu,
  • rozciąga dolną część pleców,
  • wzmacnia plecy i mięśnie nóg,
  • rozwija podstawowe procesy myślowe podczas rozwiązywania zagadek,

Metody pracy: czynna – zadań stawianych dzieciom do wykonania, słowna – wiersz , zagadki, wyjaśnienia n-lki, aktywizująca – „burza mózgów”
 
Formy pracy: z całą grupą
 
Środki dydaktyczne: wiersz , zagadki, ilustracje z pozycjami jogi.
 
Przebieg:

1. Słuchanie wiersza I. Salach „Sportowiec”.
Dziś u Grzesia tęga mina
gimnastykę rozpoczyna:
skłon i przysiad, biegi, skoki,
wokół stołu cztery kroki.
          Co dzień Grzesiu się hartuje,
  zdrowie chłopcu dopisuje.
  Letnia kąpiel, pyszne mleko
  I choroba już daleko.
Witaminy na śniadanie
i już zdrowy pozostaniesz.
Wie to każdy mały zuch:
W zdrowym ciele zdrowy duch.

2. Krótka rozmowa na temat wiersza.

3. Burza mózgów na temat „ Co to jest aktywność ruchowa?”
Po propozycjach dzieci nauczycielka przybliża ideę jogi.
Joga jest to sposób aktywności ruchowej. Dzięki tym ćwiczeniom podniesiemy
ogólną sprawność fizyczną, nauczymy się samodyscypliny, samodzielności oraz
będziemy pozytywnie myśleć. Ćwiczenia jogi mają nazwy związane głównie ze
światem zwierząt. Rozwiązanie zagadek pozwoli nam dowiedzieć się , jakie
ćwiczenie będziemy wykonywać.

„ Bocian”
Czerwone nogi i białe piórka,
przed nim do wody żaby dają nurka .

„Świerszcz”
Zimą za kominem,
Latem w trawie cyka.
Czy odgadliście już ,
Co to za muzykant?

„ Ptaki”
Lecimy całą gromadą ,
dalej niż pociągi jadą.
Będziemy machali skrzydłami
Nad górami i morzami.

„ Ryba”
Jakie zwierzęta tak lubią wodę,
Że nawet zimą żyją pod lodem?

„Kot”
Tak cichutko chodzi,
że nikt go nie słyszy,
więc dlatego bardzo
boją się go myszy.

„Wąż”
Nie chodzi, a pełza
syczy groźnie wciąż,
bo to jest …
 
Ale nie tylko zwierzęta kryją się w nazwach ćwiczeń jogi.

„Most”
Łączy brzegi rzeki z sobą,
przejdziesz po nim suchą nogą.

„Taczka”
Nie ma kół czterech,
ani nawet dwóch.
Ma tylko jeno na przedzie.
Lecz gdy za rączki trzymasz mocno,
nawet z ciężarem pojedzie.

„Świeca”
Gdy czasem w domu światło zgaśnie,
Nie krzyczę , nigdzie się nie chowam,
Lecz do szuflady sięgam –
Właśnie tam kryje się woskowa panienka.


 
4. Zakończenie ćwiczeń – podziękowanie dzieciom za czynny udział.