• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • wĹ‚Ä…cz wiÄ™kszÄ… interlinie+
  • Kontrast:
  • wĹ‚acz kontrast
  • wyĹ‚acz kontrast
  • Informacje:
  • jezyk migowy
  • invalid
  • Mapa strony:
  • mapa strony

             Współczesne dzieci – wychowane na kreskówkach i na książkach skierowanych do najmłodszych, mające styczność z mediami, reklamami i słuchające rozmów rodziców – posiadają ogromną wiedzę na temat świata. Znają ciekawostki, zwierzęta, elementy kultury z różnych regionów świata. Jednakże, często wiedza prezentowana w bajkach czy książeczkach jest stereotypowa, wyrwana z kontekstu kulturowego czy wręcz nieprawdziwa. Jednak najistotniejszym jest fakt, że wiedza ta w niewielkim stopniu uczy bliskości, zrozumienia współzależności istniejących na świecie. Dzieci na co dzień nie czują, że mają kontakt z resztą świata, że są od reszty świata zależne, wreszcie – że same oddziałują na mieszkańców odległych krajów, na przykład poprzez jedzenie, które spożywają, ubrania, kulturę masową czy powietrze, którym oddychają.

           My dorośli też o tym zapominamy. Wychowani pod europejskim „kloszem”, nie zadajemy sobie pytań, kto uszył nasze spodnie, kto wyprodukował kawę, skąd wzięły się surowce do wyprodukowania naszego telefonu komórkowego, dokąd trafiają nasze śmieci, dlaczego tylu ludzi na świecie głoduje, skoro na Ziemi produkuje się zbyt wiele żywności, czy produkcja agropaliw chroni klimat czy raczej spowoduje zmniejszanie się Puszczy Amazońskiej…..            

            Tu pojawia się edukacja globalna – część kształcenia i wychowania, która poprzez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca, przygotowuje odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczących całej ludzkości. Edukacja wielokulturowa buduje otwartość wobec świata i ludzi o różnych kolorach skóry, języku, pochodzeniu, tradycji, kulturze, stylu życia, a – co za tym idzie – bliskość                 z innymi ludźmi i postawy empatyczne. Uczy, jak wiele nas łączy, a jednocześnie przygotowuje do  życia w świecie pełnym różnorodności i utwierdza w przekonaniu, że różnorodność ta jest stanem jak najbardziej naturalnym i pożądanym.

           Większość z tych zagadnień jest zbyt trudna dla przedszkolaków. Znajdziemy jednak takie treści, które można z powodzeniem wprowadzić do edukacji najmłodszych.

            Choć podstawa programowa dla przedszkoli nie zawiera wyrażonych wprost treści edukacji globalnej, to niektóre cele  uzasadniają jej wprowadzenie do kształcenia czy raczej wychowywania najmłodszych.

            W Przedszkolu nr  12 „Kubuś Puchatek” w Koninie realizujemy program edukacji wielokulturowej „Wszystkie dzieci świata”, który został opracowany przez nauczycielki zatrudnione w naszej placówce – panią mgr Annę Grochowską i mgr Ewę Jacaszek.

           W swoim programie autorki skoncentrowały się na pokazywaniu różnorodności świata, różnych dróg życiowych, kultur, zróżnicowanych warunków w różnych krajach, a drugiej strony pokazują podobieństwa łączące ludzi z innych stron świata.

           Ponieważ  tematyka jest obszerna, na każdy rok szkolny, na Radzie Pedagogicznej, planowane jest zapoznanie dzieci z pięcioma wybranymi, zakątkami i kulturami świata, dzięki czemu dzieci mają możliwość zrozumienia współzależności istniejących na świecie.

         Okazuje się, że tak trudne treści, jak edukacja o prawach człowieka, edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju czy edukacja obywatelska są możliwe do zrealizowania na etapie przedszkolnym i bardzo interesują dzieci w tym wieku.

         Szczególnym zainteresowaniem ze strony wychowanków Przedszkola Nr 12  w Koninie cieszą się tematy związane z kulturą, sztuką, życiem codziennym oraz zabawami rówieśników z odległych zakątków świata.

           Nauczycielki przygotowując się do zajęć, poszerzają i pogłębiają swoją wiedzę o świecie i innych kulturach, gromadzą materiały ułatwiające jego realizację: nagrania muzyki, piosenek, dźwięki mowy w różnych językach, prezentacje multimedialne, zdjęcia i filmy ukazujące piękno i egzotykę  krajobrazów oraz życie ludzi.  Planując i przygotowując zajęcia, zabawy, działalność plastyczną dostosowują je do możliwości dzieci we poszczególnych  grupach wiekowych.

  • 10543062_477251042415228_772938489337728952_o
  • 10694260_477251335748532_6125884373739243691_o
  • 18620712_910865825720412_3861116702890011723_o
  • 18699679_910864975720497_3455549437405788170_o-1
  • 18738456_910864479053880_6432162177131328942_o
  • IMG10029
  • IMG10056
  • IMG10095
  • IMG10098
  • IMG10129
  • Photo0262
  • Photo0442
  • afryka-5

Simple Image Gallery Extended

            

        

Nasze Grupy

Kangurki

Króliczki

Kubusie

Maleństwa

Tygryski

Przekierowanie na stronÄ™ Facebook

Przekierowanie na stronÄ™ Instagram